Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014

Σταφύλια.. εναντίον της γήρανσης



Αυτό το ζουμερό φρούτο, είναι σημαντικό στη διατροφή μας, καθώς προσφέρει σημαντικά οφέλη για την υγεία μας.

Το σταφύλι είναι ένα φρούτο το οποίο αγαπάμε εμείς οι Έλληνες, καθώς πέρα από γεύση μας χαρίζει και τις βιταμίνες του.Το σταφύλι έχει αντιοξειδωτικές ουσίες όπως τα φλαβονοειδή με δράσεις κατά των ελεύθερων ριζών που προκαλούν τα χρόνια νοσήματα.
Για το σταφύλι, τον καρπό του αμπελιού υπάρχουν αναφορές από τα έπη του Ομήρου και δεν είναι τυχαίο ότι κατείχε δεσπόζουσα θέση στα συμπόσια των αρχαίων. Μας απασχολεί μέχρι και σήμερα λόγω των πολύτιμων συστατικών που περιέχει και μια πληθώρα μελετών που αναγνωρίζουν τις ευεργετικές ιδιότητες για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Διατροφική αξία

Συγκεκριμένα το σταφύλι είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α, βιταμίνη C, καθώς και σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β και συγχρόνως είναι πλούσιο σε μεταλλικά στοιχεία όπως ασβέστιο (Ca), φώσφορο (P), κάλιο (Κ), και σίδηρο (Fe). Το αξιοσημείωτο είναι ότι από τα 16 στοιχεία που είναι απαραίτητα στον ανθρώπινο οργανισμό, τα 12 πιο βασικά περιέχονται στα σταφύλια (κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο, φώσφορο, μαγνήσιο, νάτριο κ.α.). Επίσης το σταφύλι λόγω του καλίου που περιέχει σε μεγάλες ποσότητες αυξάνει τη διούρηση και καταπολεμά την κατακράτηση των υγρών.

 Η δράση του σταφυλιού 

Υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που αναδεικνύουν την προστατευτική δράση του σταφυλιού και των παραγωγών του ενάντια σε ορισμένες μορφές καρκίνου, λόγω των αντιοξειδωτικών ουσιών της ομάδας των φλαβονοειδών που περιέχουν και φαίνεται να συντελούν στη πρόληψη ορισμένων μορφών καρκίνου (του στήθους, του παχέος εντέρου, του δέρματος, του ήπατος).

Το κουκούτσι του σταφυλιού

Μάλιστα έχει βρεθεί ότι τα λιπαρά οξέα που περιέχονται στο κουκούτσι του σταφυλιού, μειώνουν τη χοληστερίνη και βοηθούν στην πρόληψη καρδιοαγγειακών παθήσεων.

Το σταφύλι αποτελεί καλή πηγή φυτικών ινών που συντελούν στη καλή λειτουργία του εντέρου και μπορεί να βοηθήσει σε καταστάσεις δυσπεψίας, δυσκοιλιότητας και αιμορροΐδων.

Συνιστάται το σταφύλι να καταναλώνεται με τη φλούδα και τα κουκούτσια για να προσλαμβάνονται όλα τα θρεπτικά συστατικά του αλλά μπορεί κάλλιστα να συνοδευτεί με τυρί όπως φέτα και γραβιέρα ή ακόμα και να μαγειρεύεται μαζί με κρεατικά.

Επίσης, το σταφύλι κατέχει ξεχωριστή θέση και στην κοσμετολογία, οι αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες του προστατεύουν το κολλαγόνο και την ελαστίνη των ιστών, βοηθώντας στη διατήρηση της νεότητας και κατατάσσοντας το σταφύλι ανάμεσα στα πιο αποτελεσματικά συστατικά ενάντια στη γήρανση.

Παράλληλα, λόγω των αποτοξινωτικών του ιδιοτήτων δίνει λάμψη στο δέρμα και βοηθάει στην καταπολέμηση της κυτταρίτιδας. Στην σύγχρονη κοσμετολογία, εκτός από τα πολύτιμα συστατικά του, χρησιμοποιούνται και τα έλαια του κουκουτσιού του ως έλαια βάσης, λόγω της υψηλής πτητικότητας τους.

Παχαίνουν τα σταφύλια τελικά;

Πολλοί έχουν την εντύπωση πως το σταφύλι παχαίνει και πως έχει πολλές θερμίδες, το οποίο δεν ισχύει για τους παρακάτω λόγους:

Γιατί 1 μεσαίο τσαμπί σταφύλια (40-50 ρόγες) έχει περίπου 150 θερμίδες όσο δηλαδή 2 μεγάλα άλλα φρούτα
Γιατί η φυσική γλυκύτητα του σταφυλιού οφείλεται στα φυσικά του σάκχαρα, την φρουκτόζη και όχι στην ζάχαρη, την σουκρόζη όπως την εννοούμε συνήθως
Το σταφύλι είναι φρούτο που τρώγεται ώριμο, συνεπώς τα φυσικά του σάκχαρα είναι παραωριμασμένα, όταν είναι πια βρώσιμο. Αυτή η γλυκιά του γεύση είναι που μας μπερδεύει και έχουμε την αίσθηση ότι επειδή είναι γλυκό είναι και παχυντικό.
Τα σταφύλια λοιπόν μπορούν να ενταχθούν ακόμα και σ” ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους, χωρίς ενδοιασμούς αλλά και χωρίς υπερβολές!

Δεν υπάρχει τρόφιμο που όταν καταναλωθεί παχαίνει ή αδυνατίζει. Είναι η ποσότητα και η ποιότητα που κάνουν την διάφορα!

Πώς να τα διαλέγουμε

Επιλέξτε σταφύλια με παχουλή σάρκα και ημιδιάφανη, απαλή φλούδα. Δεν πρέπει να δείχνουν μαραμένα στο μίσχο, όταν σηκώνετε το τσαμπί. Οι ρώγες πρέπει να έχουν μέτριο μέγεθος και ζωηρό χρώμα, το τσαμπί να έχει κωνικό σχήμα και το κλαδί τους να είναι φρέσκο. Αποφύγετε τα σταφύλια που έχουν σημάδια.

Από την πράσινη ποικιλία, επιλέξτε αυτά που είναι λίγο κιτρινωπά.
Από την κόκκινη ποικιλία, επιλέξτε σταφύλια που έχουν ελάχιστη διαφάνεια και πλούσιο, κόκκινο χρώμα.
Από τη μαύρη/σκούρα μωβ ποικιλία, επιλέξτε αυτά που έχουν βαθύ, σκούρο χρώμα.


Πηγή: http://www.giatros-in.gr/